torsdag 9 juni 2016

Ett Sverige värt att fira

I måndags firade jag nationaldagen med att njuta av några av de bästa tingen Sverige har att erbjuda. Eller, det är en lögn att jag firade. Jag ser inga problem med att andra viftar med flaggor och slår sig för bröstet den 6 juni (så länge en inte exkluderar någon från svenskhetsbegreppet och firandet), men jag ser heller ingen anledning till att uppmärksamma minnet av att Gustav Vasa kröntes till kung. Jag nöjer mig helt enkelt med att vara ledig. 

Men hur som så slogs jag av hur vackert vissa delar av vårt land är, just på nationaldagen. Jag följde med på sommarstugescoutning i Nordmalingstrakten och fick avnjuta både glittrande hav och tät skog. Jag lyssnade till en öronbedövande tystnad, så när på vindens brus, och fyllde näsborrarna med lukten av salt, syren och sommar. 
Jag hoppas verkligen att det blir ett sommarhusköp där ute så att jag kan komma och hälsa på och uppleva mer av detta. Till skillnad från Gustav Vasas kröning känns sådana ljuvliga platser som någonting att fira.
Lotshuset i Järnäsklubb. Här vill jag bo någon (eller gärna några) nätter!

Inga kommentarer: