måndag 30 juni 2014

Små lyxiga avbrott i vardagssörjan

Jag är barnsligt förtjust i lyx. Och då menar jag inte exklusiva handväskor och hotellnätter på Burj Al Arab, för det har jag inte råd med (fast skulle jag ha det skulle jag nog vara förtjust i det med). Utan snarare sånt där som förgyller vardagen – ja, kalla det vardagslyx om ni så vill. En lite dyrare ansiktskräm, en fin middag på restaurang, en taxiresa när jag inte orkar vänta på bussen eller att färga utväxten hos frisör istället för hemma och få hårbottenmassage på köpet. 

Något av de vardagslyxigaste jag vet är nog en riktigt god frukost eller brunch som någon (annan, helst!) fixat. Just det bjöds jag på igår hemma hos Sandra. Ett dignande brunchbord med plättar, frukt och choklad. För att höja lyxfaktorn ytterligare ett snäpp hade jag tagit med mig en liten flaska champagne. 
Det kan tyckas banalt, men det är just sådana flärdfulla inslag i livet jag behöver för att inte bryta ihop under andra mornar när jag får dricka vatten till frukost för att juicen tagit slut och jag glömt att köpa ny.

2 kommentarer:

mami igen sa...

Jo vardagslyxen är bra mkt bättre än den "riktiga" lyxen, så där tycker vi lika. Såg riktigt gott och mysigt ut! Nästan lika mysigt som champagnefrukosten du bjöd på sist:) Den tycker jag vi tar en repris på!

Anna sa...

Mami: Det tycker jag också! Man dricker champagne alldeles för sällan! :)