fredag 20 juni 2014

Rustar mig för midsommar

Äntligen midsommarafton! Antagligen min nästmesta favorithögtid, efter julen. Jag gillar att få fira den bästa, helt utan konkurrens, årstiden – och att dessutom kunna göra det utomhus utan underställ. 
Halva grejen med midsommar är ju dock att det ska vara vackert, varmt väder (det heter ju inte "midvinter" eller "midsommarrenrusk") som medför att man kan sitta utomhus och käka småäcklig sill och dricka nubbe som ger en kväljningar. Förlägga alla aktiviteter till en ojämn gräsmatta så att man trampar snett och stukar foten lite lätt. Ha bara ben till den korta, blommiga sommarklänningen så att myggen får fri lejd till blodbuffén. Och så vidare. 
Tyvärr tycks vädret inte vilja vara på vår sida det här året, så vi får försöka hitta lösningar för att känslan ska infinna sig i alla fall. Kanske drar jag på mig det där understället som fortfarande luktar lite rök från i påskas och håller mig ute ändå. 

Vad ni än hittar på – trevlig midsommar!  
Såhär fint hade vi det på midsommar i fjol, hemma hos pappsen.
... och 2012 firade jag högtiden stämningsfullt vid en sjö, i gassande solsken. 

2 kommentarer:

Inga-Liz sa...

Tack för att du påminde mej om att packa ner understället! Ha en bra midsommar! Kramar till dej och Johan

Anna sa...

Inga-Liz: Hehe, varsågod! Hoppas ni hade en bra gårdag! Kram