tisdag 25 mars 2008

Bättre sent än aldrig... Hurghada 3/3 - 17/3

Nu var det över en vecka sedan vi landade på svensk mark, så jag antar att det är dags att börja blogga igen så smått... Måste först och främst avverka att berätta om resan, så här nedan följer 10 utvalda höjdare från semestern (utan inbördes ordning):

Solen och värmen
Jag vet, jag vet - vilken kliché, ingen överraskning i den här punkten. Men att få byta ut minusgraderna mot stekande sol (vi hade + 30 under hela resan) är verkligen kanon. Och att sedan komma hem och se ut som en pepparkaka i kontrast mot snögubbarna här hemma är inte heller helt fel...

Priserna
En pepparstek 32 spänn, taxi 5-10 kronor, 20 kronor för en drink (på restaurangerna)... Man kände sig kort sagt ganska rik då man befann sig i Egypten.

Pyramiderna
Att få se detta underverk var verkligen en höjdare - både bildligt och bokstavligt talat. Upplevelsen fick även en extra dimension då vi transp
orterades ner till pyramiderna på en kamelrygg. En rolig anekdot var att min kamel inledde ritten med att skena och sprang rakt över en annan, liggande kamel. Ni kan ju själva gissa paniken man själv fick då man satt på ett djur som är över 2 meter högt och väldigt lite att hålla i sig i... Men efteråt var det enbart roligt att skuppa fram över sanden med tre fantastiska byggnadsverk framför sig!

Dolphin House
Vi for ut med båt en dag med syftet att se delfiner
. Tyvärr dök dom små rackarna aldrig upp, men det faktum att vi fick snorkla i ett otroligt vackert korallrev fullt med olika fiskar gjorde ändå dagen till en höjdare!

Födelsedagen
Den 5 mars firade jag min 19-årsdag, på plats i Hurghada. Och ja, det var inte helt fel att påbörja dagen med en drink, tårta och paket vid poolen, följt av drinkar på stranden och egyptisk buffé och vin på kvällen...

Magdansen
... dessutom dansade vi magdans på kvällen på min födelsedag! På hotellet hade dom kvällen till ära tagit dit en magdansös som middagsunderhållning och såklart så bjöd hon upp jag och Simon till en dans. Det visade sig dock att hennes tolkning av magdans mest gick ut på att skaka loss hennes gigantiska baloobas. Något som jag av fysiska skäl hade lite svårt att efterapa...

Tequilakvällen
Ja, trots att vi drack hela dagen får den här dagen bli onämnt enligt ovan. Vi
började denna dag med en mängd drinkar på stranden och följde upp med att dricka även några Jamaicas, Sex on the Beach och Screwdrivers på en restaurang. So far so good. Sedan kom dock tequilaflaskan in i bilden och där slutade vårt minne från kvällen. Dagen efter vaknade vi upp med en redig
spyhög bredvid sängen, en skärp passande en 200 kilos snubbe liggande på golvet (som vi snott? Köpt?) och ett par sönderbrytna solglasögon (som faktiskt var mina!). Det hela följdes upp med att rumsnyckeln var borta och att vi var tvugna och betala för något vi hade trashat på hotellet kvällen innan (fråga mig inte vad). Helt enkelt hade vi lekt rockstars light kvällen innan. Men rockstjärnelivet kostar på, och vi fick betala med en redig baksmälla som varade hela dagen. Kanske inte värt det i det långa loppet...

Avskärmningen från omvärlden
När vi först kom till Hurghada och möttes av ett "endast SOS-samtal" på mobildisplayen vart man lite irriterad. Men sedan visade sig att det var riktigt skönt att slippa alla sms och telefonsamtal för två veckor. Och faktum är att man även blivit riktigt "dålig" på att sitta vid datorn efter man kommit hem, vilket man har två veckor utan dumburk att tacka för!

Mohamed
Ja, i Egypten heter typ var tredje person av manligt kön som man stöter på Mohamed, men en av dessa fick en speciell plats i vårt hjärta. Denne Mohamed drev ett Mini Market just bredvid hotellet, och hos han satt vi och drack te, rökte vattenpipa (eller shisha, som det heter där) och snackade varje kväll. Dessutom ville han jämnt att vi skulle dansa då vi var där, vilket vi även gjorda nångång - filmbevis finns! Mohamed var helt enkelt en skön snubbe, det kändes riktigt trist att ta förväl av han sista dagen...

Simon
Det bästa av allt på hela resan var, trots allt ovanstående roligt var att få umgås med min älskade i två långa veckor. Hemma har man skola respektive jobb, och sedan träning, läxor o.dyl. på kvällarna så även fast vi bor ihop spenderar vi relativt lite tid tillsammans. Därför var det underbart att få komm
a iväg och bara hänge sig åt varandra! Visst fanns det dagar då man inte snackade speciellt mycket eftersom samtalsämnena var uttömda, men det spelade ingen roll. Dessutom hade vi våran 1 års-dag den 16 mars, så man kan se resan som ett långt firande av den dagen och den tid vi har haft tillsammans hittills. Jag förutspår att vi kommer att ha många härliga jubileum framför oss!
(Och för er som undrar: Nej, jag kom inte hem med någon ring på fingret. Ska vi förlova oss blir det en sak för framtiden.)