torsdag 10 maj 2012

Varje dag ska vara Trafiknykterhetens

För drygt två år sedan fick jag ett besked telefonledes som fick blodet att koka. En nära anhörig till mig hade kört bil rattfull. Varför blodet nästintill förångades inom mig berodde dels på att jag blev jävligt arg över att en i vanliga fall så klok människa kunde göra något så obotligt korkat. Dels blev jag utom mig av oro för att personen skulle ha skadat sig själv eller någon annan. 


Turligt nog lugnade personen i telefonen mig omgående och berättade att allting hade gått bra, trots allt. Min anhöriga hade nämligen varken kört in i människa eller lyktstolpe. Däremot hade hen stött på polisen. Det var antagligen det bästa som kunde hända eftersom personen förhoppningsvis lärde sig en läxa medan hen sonade sitt brott. 


Har aldrig skrivit om detta tidigare men jag tänkte att det kunde passa bra på Trafiknykterhetens dag. Det är himla synd att det "måste" finnas en speciell dag för att skänka en tanke till alla som drabbats av rattfylleriolyckor och deras anhöriga. Fordon i kombination med alkohol/droger är ungefär som Sverigedemokraterna i Riksdagen - det kan framstå som en god idé när man inte är i sina sinnesfulla bruk men vid närmare eftertanke är det inte alls lyckat.

5 kommentarer:

Brynte sa...

Jäklar att det gått så lång tid! Jag minns den dan, då skulle vi ju gå å fota handboll. Haha, vilka stjärnor.

Men fortfarande bra att det bara var personen i fråga som fick lida för ett extremt dumt beslut.

Dont ever drink and drive!

Anna sa...

Brynte: Jag minns också den dagen väldigt väl! Var rätt upprörd när jag mötte upp dig innan vårt inte alltför lyckade försök till att agera sportfotografer ;)

Anonym sa...

Du är så bra på ord!

Brynte sa...

Men jag måste ju ändå säga att din vitbalansering (efter att PT-gubben visat knep) borde lett till mvg i kursen! Haha. Mitt minne innehåller så mycket viktigt... ;)

Anna sa...

Anonym: Tack, vad glad jag blir över din kommentar :)
Brynte: HAHAHA, vitbalanseringen ja... Jag läste din kommentar i morse via mobilen så min dag inleddes med ett minst sagt gott skratt. Försökte förklara det komiska för Johan men han verkade inte förstå vilka skämt till sportfotografer vi var ;)