måndag 16 september 2013

Försöker välja det sockerfria alternativet

Inte förra veckan, men då förra veckan höll jag mig alltså till en sockerfri kost. Enbart råvaror var min riktlinje och efter att jag genomlidit alla helvetets sockerabstinenskval kändes det himla bra. Liksom renande. Även om jag saknade det där rödvinsglaset på lördagskvällen. 

Det fick dock bara bli en vecka med att helt utesluta socker. Jag vill att livet ska vara roligt och att gå på någon slags diet är faktiskt jäkligt tråkigt. 
Försöker däremot undvika socker i så stor utsträckning som möjligt – under veckorna! – även om det inte är helt lätt. Speciellt inte när det kommer frukost där bröd, flingor och juice är stora sockerbovar. Hittills har jag löst "problemet" genom att baka morotsbröd med enbart lite honung som sötningsmedel. Och så hittade jag ett recept på osötad granola som visade sig vara en riktig vinnare. Med tanke på hur god den är kan jag inte låta bli att dela med mig av receptet. 

Crunchy osötad granola (glutenfri)
Receptmakare: Den goda barnmaten

Ingredienser: 
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl havrekli
  • 1 dl boveteflingor
  • 1 dl grovhackad mandel
  • 1/2 dl grovhackade valnötter
  • 1 dl pumpakärnor
  • 1/2 dl solrosfrön
  • 1/2 dl linfrön
  • 1/2 dl sesamfrön
  • 1 1/2 msk kanel
  • 1 ekologisk äggvita
  • 2 msk ekologisk kallpressad rapsolja
  • 2 dl quinoapuffar
  • 1/2 dl chiafrön
Hur göra:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda alla torra ingredienser utom quinoapuffar och chiafrö i en bunke. Rör ner äggvita och olja och bred ut blandningen på en bakplåtspappersklädd plåt.
  3. Ställ in i ugnen i tio minuter, ta ut och rör runt och sätt sedan in igen i ugnen ytterligare 8-10 minuter. Passa så att inte nötterna blir brända.
  4. Ta ut och låt svalna. Blanda sedan ner quinoapuffar och chiafrön och häll över granolan i en lufttät behållare. Avnjuts bäst till Norrskensfil, om jag får bestämma! 

Inga kommentarer: