tisdag 16 augusti 2011

Saknade skitstad

Vid den här tidpunkten för både ett och två år sedan var jag på väg att lämna Lycksele för sommaren och åka tillbaka till Piteå och utbildningen. Den epoken är nu över och det gör mig lite sorgsen.

Många av mina bundförvanter i Norrbotten tog gärna ordet "skitstad" i munnen när de talade om Piteå. Stan luktade äckligt, hela Piteå var ganska motbjudande. När jag vandrade runt i min dåvarande hemstad i slutet av maj i år, en vecka innan flytten, tänkte jag mer på hur mycket fint där fanns.
Det lika trivsamma som blåsiga promenadstråket förbi kajen.
De trånga gatorna vid Nördfjärden med gammalmodiga vägskyltar.
Platsen framme vid kravallstängslet framför Stora Scenen när Lars Winnerbäck spelade
under PDOL och en stillsam allsång uppstod.
Min lägenhet som mest liknade ett hotellrum och där funktion gick före estetik.

För mig var Piteå aldrig någon skitstad. Fast skitlukten hade jag gott klarat mig utan.

Sista bilden i Piteå. Fabriken och jag.

Mitt saknade Bäckis, som redan hamnat i det nostalgiska facket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, jag tycker att JAG är den enda som faktiskt har rätt att uttala mig kritiskt mot Piteås existens - jag är ändå född där och alla andra valde högst frivilligt att flytta dit. Men man får lära sig att uppskatta skitstaden som den är: det händer inget, men man kan finna världens bästa människor på andra och högsta våningen på Bäckgatan.

<3
/Dede