lördag 9 augusti 2014

Semesteråterblick del 1: Torpet

Eftersom min semester bjöd på (i princip) idel solsken och mycket roligheter hann jag inte riktigt blogga om allt det jag ville. Därför kommer jag publicera några återblickar från dessa tre fantastiska veckor – om inte annat för att jag ska kunna titta tillbaka på det i november då dagarna är ett konstant mörker och kylan ilar i märg och ben. 
Först ut: Torpet!
Några dagar under min andra semestervecka tillbringade vi i ett torp som tillhör Johans släkt. En charmig gammal kåk, med råttskit på vinden.
Smilla var förstås med. Hon ägnade mest dagarna åt att utforska åkrarna och fräsa åt de tre katterna som bodde på gården intill.
Första kvällen åkte engångsgrillen fram.
Och vi lyckades till och med få en middagsgäst, där mitt ute i obygden.
Senare blev det fiske i vackra Fällforsen. Självklart inte bland stenarna på bilden, men eftersom jag tycker just den miljön är så vacker får den gestalta fisketuren.
En annan dag skulle vi fiska i en sjö som "bara skulle ligga 500 meter från huset". Vi traskade genom oslagen åker, genom snårig skog, förbi björnspillning och blev kalasade på av tre miljoner mygger innan vi kom dit. 500 meter – jo, just det...
Väl framme visade det sig att sjön var lika svåråtkomlig som vägen dit. Fanns ingenstans att stå och kasta från, så det var bara att traska hemåt igen...
Vid nästa fisketur satsade vi istället på ett säkert kort, där vi visste att det gick att fiska. Ser ni bjässen som Johan fick på kroken?
Till slut var det dags att lämna idyllen och bege sig mot civilisationen igen – till Smillas stora förtjusning!

2 kommentarer:

mami sa...

Jättefina bilder och vilken mysig miljö! Förutom myggen kanske....

Anna sa...

Mami: Ja, men de måste man väl tyvärr stå ut med om man ska bo där vi bor...