torsdag 10 december 2015

Middag i Sovjet

Höstens St Petersburgsresa känns väldigt avlägsen numera, men jag måste ändå berätta om min sista middag där eftersom jag glömde bort att göra det när det begav sig. 
Efter att vi hade tillbringat måndagen på varsitt håll – Dennis på sitt universitet och jag på olika sevärdheter (vilket förutom en katedral och Ryska museet inkluderade en mysig bar. Så bra sevärdhet!) – möttes vi upp för att äta på USSR. Precis som namnet skvallrar om är det en sovjetisk kitschrestaurang, inredd som jag kan tänka mig att det såg ut i en öststatsbostad under 1960-talet. 

Vi beställde in borsjtj och vodka till förrätt och jag tog en pork a la russe till varmrätt. Under tiden vi åt föll vi in i rollerna som ett ryskt arbetarpar som var slitna efter ytterligare en hård arbetsdag i grönsaksståndet på det vindpinade torget respektive i den hårda fabriken utan några som helst krav på arbetsmiljön. 
Det var nog inte så jävla lattjo att leva bakom järnridån, men lite spännande var det att få göra en fiktiv tidsresa dit. 
Efter en hård dag på fabriken.
Utsikt från mitt strövande under dagen. 

Inga kommentarer: