måndag 31 oktober 2016

Mora-Nisse eller Zombie-Johaug?

Glad Halloween!
Denna irländska högtid infaller ju faktiskt just idag, men på mer traditionellt svenskt manér firade jag i lördags tillsammans med några vänner och nya ansikten. 

Fastän festen hölls hemma hos mig var min utklädnad rätt oklar in i det sista. Jag ville, med inspiration från @nerissamakeup, ha en köttig mun och röda linser, men det var i stort sett mina enda idéer. Tills jag var ute och cyklade (ja, alltså bokstavligt talat) under lördagsförmiddagen och mina tankar gled iväg sådär som de så ofta gör. Jag fick plötsligt upp associationer mellan min påtänkta, köttiga käft och Therese Johaugs numera världskända munsår då det slog mig att "klart jag ska klä ut mig till Johaug". Till vad hon hade utvecklats till om hon inte använt Trofodermin...

Utförandet av utklädnaden blev långt ifrån perfekt då jag hade kort tid på mig att fixa den, men jag måste ändå medge att jag är jäkligt nöjd över min idé. 
Min påhittade karaktär zombie-Johaug väckte också en del uppmärksamhet när vi, efter förfesten, drog på Rex. En kvinna kom fram till mig i baren och undrade om jag var utklädd till Mora-Nisse. En annan kom fram till mig på dansgolvet, uppenbart provocerad över att jag kunde skoja om situationen som denna skidgigant befinner sig i. "Johaug skulle aldrig ha ett så högt startnummer i Tjejvasan", väste den arga tjejen mellan tänderna och pekade på min nummerlapp – som jag sparat från när jag åkte "riktiga" Vasaloppet. Jag orkade dock inte vara dryg tillbaka, utan mös bara inombords över att få känna mig sedd.

En borde faktiskt klä ut sig oftare.

Inga kommentarer: