onsdag 11 maj 2016

Kreativiteten flödar utan kött

Jag tog så många dumma beslut i fjol, men (minst) ett bra fattade jag åtminstone och det var att sluta äta kött. Inte bara för att jag numera kan passera en kohage utan att känna tusen styng av dåligt samvete för att jag snart kommer äta av dessa ljuvliga djur, utan också för att det har tvingat mig att bli mer kreativ i min matlagning. 

Jag fuskar visserligen med att äta fisk, men jag försöker laga uteslutande vegetariskt hemma. Nu finns det ju många bra vegetariserade varianter av köttprodukter, men jag tycker det allra roligaste är att laga till något av rena råvaror. Ofta blir jag sugen på en specifik grej – typ avokado eller rödbetor – och då försöker jag hitta på något kul att göra med det. 
Den senaste veckan har jag cravat majskolvar så hårt, därav fick det bli just majskolv till middag häromdagen. Tillsammans med en citronsmörsky och genanta mängder parmesan kändes det riktigt festligt!

Till det gjorde jag någon slags salladssalsa av det jag hade hemma, vilket kanske inte gifte sig perfekt med majskolven men som ändå var tusen gånger roligare att äta än svettig falukorv och mosiga makaroner en sketen måndag. 

Inga kommentarer: