måndag 11 juli 2016

Knarkiga barnkläder och ett drömmigt jordgubbscafé

Det blev inte mycket till hörandes längs vägarna, resan blev rätt så intensiv. Men det var också fem fantastiskt roliga dagar av roadtripande!

Första anhalt på vår resa var metropolen Krokom i Jämtland. Där hade vi stämt träff med farmor och Pelle (hennes sambo) och i väntan på att de skulle dyka upp gick vi in på klassiska Kläd-dax – en butik vi tyckte om att shoppa i när vi var yngre. Kanske föga förvånande levde inte Kläd-dax upp till våra positiva minnesbilder. Däremot blev jag mäkta imponerad av deras barnklädesavdelning som till stor del bestod av psykedeliska klädesplagg med en massa färger, mönster och tryck. Blev jäkligt sugen på att typ bunkra knarkiga barnkläder och ge bort i present till mina vänner som snart ska få barn, men jag hejdade mig då jag inte tror de hade uppskattat plaggen lika mycket som jag. Om jag någon gång får ungar vet jag i alla fall vilken butik jag ska besöka. 

När farmor och Pelle till slut dök upp åkte vi ut till en jordgubbsodling på Rödön, som också rymde ett café. Och vilket café sen! Det var hur fint som helst, med trädgårdsbord utplacerade på en enorm gräsmatta. Allt ramades in av ambitiöst skötta blomsterrabatter och ett väldigt växthus. Och mitt i allt detta satt vi och åt jordgubbar med glass, jordgubbstårta och petit chou med jordgubbar och konstaterade att "nu är det sommar", fastän vinden drog kallt emellanåt. 

Efter det har resan bjudit på en störig stekare, ett hungerorsakat gräl, Sveriges vackraste by, en rafflande krocketmatch och ett skaldande får. Men om detta får jag berätta en annan gång, för nu börjar jag känna mig slut som artist. 
På återhörande!

Inga kommentarer: