fredag 16 april 2010

Hoppas att Lyckseles ungdomar läser på innan de går till valurnorna...

Det här tycker jag är mycket bekymrande. Sverigedemokraterna är det tredje populäraste partiet bland förstagångsväljarna i Lycksele. Jag kan förstås inte tala för hur dessa människor tänker men den direkta tolkningen jag gör är att Lyckseles ungdomar är främlingsfientliga. Åtminstone vill de minska immigrationen.

Att det finns människor med denna åsikt är väl inget direkt konstigt, att det finns så många SD-anhängare i denna åldersgrupp i Lycksele är rent av skrämmande. För jag tror knappast att det är någon av förstagångsväljarna som kommer rösta på Jimmie Åkesson & co av någon annan anledning än deras invandringspolitik.

För övrigt är det intressant att notera att Piratpartiet är det näst största partiet bland förstagångsväljarna i Lycksele. Dagens riksdagspartiet verkar inte ha imponerat speciellt mycket på inlandets ungdomar...

2 kommentarer:

Johan sa...

Är man främlingsfientlig om man vill minska invandringen?

Sverige tar emot extremt många om man jämför med andra länder i Europa. Kan det är inte vara så att det är sverige som för en extrem politik?

Anna sa...

Johan: Nej, jag säger inte att man är främlingsfientlig om man vill minska invandringen. Min tolkning av att SD vinner mark hos Lycksele unga vuxna grundar jag på en nära väns åsikter. Hon tänker rösta på SD i höst och det valet grundar hon på direkt rasistiska argument och inte med någon tanke på hur Sverige påverkas ekonomiskt och liknande av invandring.

Inlägget är väldigt generaliserande och det jag menar är att jag tror att många av de som kommer rösta på SD inte läst igenom deras partiprogram utan bara grundar valet på att de är "less på invandrare" av en eller annan anledning.

Men visst kan det även finnas de som anser att Sverige tar emot för många immigranter.