söndag 30 december 2012

Årets...

2012 har snart dragit sin sista suck och det är väl därmed på sin plats att sammanfatta det gångna året. Jag har för avsikt att göra en mer personlig nyårsresumé på något sätt, men den kommer först i början av nästa år... 
Jag börjar istället med en vanlig, hederlig lista med någon slags popkulturell och nöjesrelaterad inriktning. 

Detta tycker jag var årets... 

... blogg: Tough one. Jag har läst ett stort antal bloggar under året och många bra sådana. Men jag väljer nog HanaPee, trots att jag läst henne väldigt sporadiskt på sistone. För hennes kloka åsikter (oftast inte helt olika mina egna, hehe), välskrivna texter och roliga inlägg. Bara en sån sak som att hon höll mig vaken en halv natt med hennes bajshistorieinlägg... 

... bok: Filters personporträttssamling Svenska öden. Ett lite udda val kanske, men jag kan inte få nog av det där magasinets briljanta skribenter och deras reportage.

... film: We need to talk about Kevin. "Faktum är att jag aldrig känt mig så psykiskt nedbruten efter att ha tagit del av en fiktiv historia. När eftertexterna började rulla kändes det som att all livsglädje runnit av mig.", skrev jag i februari efter att ha sett detta gripande drama signerat Lynne Ramsay. Det visade sig att jag inte heller skulle få se någon ens tillnärmelsevis lika berörande film under resten av året – och inte heller någon lika bra.

... gastronomiska upplevelse: Trerättersmiddagen på Viktoria i oktober. Ren och skär matmagi, från det inledande champagneglaset via den knäckande kronärtskockssoppan och bakade rödingen, till det avslutande frasiga äpplet. Jag dreglar fortfarande bara jag tänker på denna middag.  

... konsert: Lady Gagas Born this way ball på Globen i augusti. Den kvinnan vet hur man levererar en storslagen show och musikalisk upplevelse. Jag längtar redan till Gaga-konsert nummer fyra för egen del.  

... låt: Markus Krunegård - Askan är den bästa jorden. Kärade ner mig i denna låt och framför allt i texten tidigt i våras och nu när jag gick igenom musikåret 2012 i huvudet var det den som poppade upp först.  

... skällsord: 2012 var året när PK var bland det fulaste man kunde få slängt efter sig. Ja, jag har blivit kallad politiskt korrekt både en och två gånger, menar som en förolämpning, men jag är hellre "opportunistisk" (som smädarna menar att PK-människor är) än inskränkt, lättkränkt och socialt inkompetent.

... sommarpratare: Daniel Sjölin, för hans ärlighet och imponerande självinsikt. Måste även nämna Sébastien Boudet, för hans passion. 

... tidning: Totalt Umeå, såklart! ;) 

... tv-program: Jakten på det perfekta livet. Min beundran för Hanna Hellquist bara växer och växer!   

... tv-serie: Game of thrones. Ja, jag vet att den inte kom i år men jag upptäckte och förälskade mig i serien den här hösten. Kan knappt bärga mig till säsong tre som har premiär i mars nästa år!

Den här årslistan råkade visst bli en orgie i superlativ, men så förtjänar ovanstående personer och fenomen allt beröm. Nu är jag jäkligt nyfiken på vilka upplevelser 2013 kommer bära med sig!  

(Om någon har gjort en egen lista av något slag får ni förresten gärna länka. Jag tycker det är sjukt trevligt att läsa årslistor!)

Inga kommentarer: