onsdag 10 september 2014

New York dag 6: Big lights will inspire you

Sjätte dagen blev den stora turistmålsdagen. Eller ja, hela New York är väl ett turistmål i sig, men denna dag bockade vi av både American Museum of Natural History och utsiktsdäcket Top of The Rock. 

Det naturhistoriska museet var minst sagt stort. Vi brände ett par timmar där och ändå kändes det som att vi knappt hann kolla på något "ordentligt". Fast ärligt talat var det i huvudsak en sak som lockade mig: dinosaurieskeletten! Därför sparade vi det (bästa!) till sist. 
En stor del av AMNH:s utställningar består av uppstoppade däggdjur. Det finns allt ifrån gigantiska elefanter och väldiga bisonoxar till söta tigerungar och hjortdjur med alla slags horn du kan tänka dig. Tyvärr blir jag så himla äcklad av uppstoppade djur. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som är så motbjudande – med tanke på att jag har döda djur själv i frysen – men det är någonting med att de är döda och samtidigt som ser så levande ut... Så nej, den delen av museet var ingen höjdare för min del. 

De sedan länge döda dinosauriernas och andra urtidsdjurs benrester var däremot lika coolt som jag hade föreställt mig. Jag har så svårt att föreställa mig att det har vandrat omkring mammutar och tyrannosaurus rex(ar?) på den här jorden, men på AMNH fick jag det svart på vitt. Dessutom var det skitroligt att gå runt bland skeletten och spela dum inför VD genom att säga saker såsom jaha, var det här de placerade djuren efter att de spelade in Jurassic Park? Hon trodde att jag var allvarlig flera gånger!

Senare på kvällen var det alltså dags att ta hissen 70 våningar, eller 260 meter, upp till toppen av Rockefeller Center. Och vilken utsikt det var därifrån! Central Park, Empire State Building, Chrysler Building... Det var inte många kända landmärken som gick en förbi där uppe! Vi hade dessutom turen att åka upp precis vid skymningstid, så vi fick se New York ovanifrån både i ljus och mörker. Sällan har jag sett en lika storslagen vy.

Och just det: Under den här dagen lyckades jag även nosa mig till ett Shake Shack där vi käkade lunch. Världens godaste hamburgerkedja, helt klart!

Inga kommentarer: