måndag 22 juli 2013

Den stora turistdagen

"Vi ska då inte gå på Vasamuseet", sa jag av någon outgrundlig anledning innan vi åkte till Stockholm. Ändå var det precis det besöksmålet som fick agera startskott för vår turistdag i fredags. 

Och vilken tur att jag tänkte om, för Vasamuseet var oerhört intressant! Fiaskoskeppet var förstås mäktigt att se på nära håll, men mest fascinerande var ändå dykdräkterna som användes när de bärgade Vasa. Är det bara jag som tycker att 100-kilos tungdräkter känns väldigt omodernt, till och med för slutet av 1950-talet? 

När vi stirrat färdigt på båten, keruber, tampar och skelett gick färden vidare mot Fotografiska. Just nu har de en utställning med modefotografen Helmut Newton, vilken är väldigt... naken. Och rolig, måste jag säga. Försökte mig just på någon typ av maktanalys av de (kvinnliga) objekten i hans bilder, men eftersom jag druckit några glas vin i kväll låter jag bli. Kanske återkommer i frågan. 
Hur som tyckte jag att Mitohiko Odanis utställning var allra intressantast. Jag fångades verkligen av hans videoverk – Johan skrattade åt mig när jag satt som fastklistrad framför tv-skärmarna som visade brinnande LP-skivor. Ni kan kalla mig kulturkonnässören hädan efter, hehe. 

Vi avslutade turistsvängen med en åktur i Globens Skyview. Det var en hissnande utsikt därifrån, verkligen. Jag kunde dock inte njuta fullt ut eftersom jag fick för mig att glasburen skulle rasa... Vet inte varför jag får för mig sånt, men det sker ofta när jag åker karuseller och liknande. 

Den stora turistdagen var i alla fall jättejättejättebra. Nästa gång jag åker till Stockholm vill jag definitivt göra en liknande dag, men med nya besöksmål förstås.
(Hade självklart med mig systemkameran till Stockholm – men den lämnade aldrig hotellrummet... Därav fotade jag bara med mobilkameran och eftersom jag hatar kvalitén på Iphonebilder lägger jag bara upp de i sådana här kollage nu. Det blir så oerhört fult att dra upp bilderna i större storlek.)

Inga kommentarer: