tisdag 26 november 2013

Att dyka bland hajar och Isabel Marant

Jag fortsätter med fler minnen från Dubai, för det finns så otroligt mycket jag vill berätta från vår resa! Det är faktiskt rätt sjukt hur mycket vi hann med på bara en vecka. Och precis som jag önskade innan avfärden var flera av upplevelserna lite annorlunda. 

Det galnaste – och roligaste! – vi gjorde på semestern var att dyka i akvariet på Dubai mall. Jag kan villigt erkänna att jag var rätt skakig innan vi hoppade i våtdräkterna. Dyket föregicks nämligen av en lång säkerhetsgenomgång om hur vi skulle agera om vi hamnade i en konfrontation med någon av akvariets 32 hajar. Inte blev det bättre av att få höra att hajarna skulle få dagens enda matning först efter vi hade dykt... 

På något sätt försvann dock nervositeten när jag skulle ta mig i våtdräkten. Det lilla jäkla neoprenstycket var så jäkla svårt att få på att jag fick smått panik och glömde bort vad jag snart skulle göra. 
Sedan, väl nere under ytan, var all skräck som bortblåst. Det var enbart lite lätt adrenalinpåslag när bland annat sandtigerhajar gled förbi sisådär 2-3 meter framför näsan. Sedan var jag förstås noggrann med att inte börja sjunka när en haj passerade under mig vid ett tillfälle... 

Förutom hajar fanns det hur mycket häftiga fiskar som helst i akvariet: Gigantiska muränor, rockor, mantor... Därtill stod barn utan för akvariets glasfront (som förstås är världens största) och vinkade till oss och man kunde även se lite av Isabel Marants gästkollektion från H&M:s skyltfönster. En mycket surrealistisk upplevelse, med andra ord. 

Tanken var att vi skulle dyka i det vanliga, hederliga havet när vi åkte till Dubai. Tyvärr hade dyksäsongen slutat bara någon vecka innan vi kom ner och sikten är nu bara på någon meter. Därför fick det bli akvariumdyk denna gång. Fast ärligt talat klagar jag inte – jag tror knappast jag kommer få se så många, både sett till antalet individer och arter, hajar under ett och samma dyk någon fler gång. Och jag kan nästintill garantera att det aldrig kommer vara några barn som vinkar till mig igen när djupmätaren visar 11 meter.
Platsen för vårt dyk. Av naturliga skäl hade vi inte med oss någon kamera under själva dyket, så det skulle vara kul att komma över någon av alla de kort som folk utanför akvariet tog på oss.
Några av de raringar vi fick stifta närmare bekantskap med under ytan.
Alltså, hur fina djur är inte mantor?! Som havets fåglar – fast utan det äckliga.

Inga kommentarer: