torsdag 16 oktober 2014

Sätta moral framför smak

I veckan kuppade jag in en vegetarisk matkasse här hemma. Jag bor ju med en sann köttätare (och då syftar jag inte på Smilla), så det var med en viss skepticism jag "fick lov" att välja den framför en vanlig kasse. Turligt nog blev vi båda skeptikern och jag, som ändå hungrar efter mer vegetariskt, mycket positivt överraskade! Jäklarrr, vad gott vi ätit i veckan alltså. 

Prenumerationen av vegokassen ska nu få rulla på ett tag och förhoppningsvis leder de till att vi kommer bort från kött till varje måltid-tänket på sikt. Det ska erkännas att jag också äter på tok för mycket djur – mycket på grund av dålig fantasi, men också för att jag gillar det. Det finns ju dock få, om ens någon, ursäkter för att äta djur så det är hög tid att börja sätta moral framför smak. 

Är ni lika lata och omoraliska som jag kan jag tipsa om ett sjukt gott smörgåspålägg vi fick ingredienser och recept till i matkassen. Mycket godare än skinka och svinenkelt att röra ihop! Så seså, testa detta nu:

Bönspread
Receptmakare: Linas matkasse

Ingredienser:

  • 1 förpackning ekologiska vita bönor
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk olivolja
  • 0,5 msk vitvinsvinäger
  • 1 tsk torkad rosmarin
  • 0,5 tsk sambal oelek
  • 2 krm salt
Hur göra:
  1. Häll av och skölj bönorna, lägg i en mixerbunke. 
  2. Tillsätt resterande ingredienser och mixa allt till en slät kräm med stavmixer. 
  3. Bred ett tjockt lager på mackan och bli beroende av smaken.
Veckans middagar. Den gudomliga bönspreaden anas på översta bilden!

Inga kommentarer: