tisdag 8 september 2015

Kör hårt och ha kul!

"Vad har du egentligen för mål med din träning?" undrade mamma i helgen. 
Jag tycker det är en intressant fråga att besvara, eftersom jag själv är nyfiken på andras träningsmål och med jämna mellanrum analyserar mina egna. 
Egentligen har jag väl tre tydliga mål, nämligen:

1. Att ha kul. 
För mig är verkligen träning förknippat med glädje. Jag känner mig lycklig när jag rör på mig och efter jag rört på mig. För att inte kväva detta har jag inte några större "måsten" när det kommer till träning, utan jag gör det jag känner för. Just nu är jag exempelvis väldigt lite i gymmet då jag tycker det känns roligare att träna utomhus. Det leder till att jag inte får in den riktigt tunga styrketräningen i livet, men eftersom målet om att ha kul är överordnat att ha visuellt stora muskler gör det ingenting. När det blir kallt nog kommer jag antagligen bli mer sugen på att lyfta skrot och då kommer jag göra det istället.

2. Att bli en fysiskt bättre version av mig själv. 
Jag vill bli en starkare, snabbare och smidigare version av mig själv. Det är inte bara ett självändamål, utan faktiskt någonting som är användbart i vardagen. 
Visst är det tillfredsställande att kunna lasta på mer vikter på en skivstång, men det smäller ändå inte lika högt som att kunna bära en sjukt tung möbel vid en flytt. För att inte tala om hur mycket bättre det är att kunna fly från en björn jämfört med att kapa några placeringar i ett motionslopp... 

3. Se mer vältränad ut. 
Okej då. Jag ska inte sticka under stol med att jag tycker det är rätt trevligt att byta ut några fettmolekyler mot muskelditos. Men jag försöker ständigt sänka det kravet på mig själv i dessa tider när vi ständigt matas med smalideal förklätt i Strong is the new skinny-citat. Idén om att någon gång bära upp ett sexpack har jag sedan länge släppt – för att göra det måste jag börja med någon diet och det tycker jag är på tok för tråkigt.
Däremot matchar jag gärna chipsmagen med ett par lite större biceps och mer definierade vader. Men det visuella kommer först på tredje plats – allra viktigast är hur träningen får mig att må psykiskt och att jag orkar lite mer för varje vecka. 

Vad har du för träningsmål?

Inga kommentarer: