torsdag 8 oktober 2015

Världens (just nu) bästa maträtt

Jag får då och då cravings för olika ätbara saker, utan att vara ens en gnutta gravid. Under en nu ganska lång period är det en rätt jag suktat efter i tid och otid, nämligen spenatsoppa! Jag försökte hålla mig från att laga det under sommaren, då det känns opassande med varm soppa under en någorlunda varm årstid, men nu när hösten är här går jag verkligen loss på spenat och muskot!

Eftersom det är en grym maträtt (eller vad sägs om billig, snabblagad, nyttig och oerhört god?) tänker jag dela med mig av receptet, även fast ingen efterfrågat det. Om inte annat för att jag ska kunna hitta åt det enkelt ifall jag drabbas av en minnesförlust!

Spenatsoppa
4 portioner

Ingredienser: 
  • 600 g hackad, fryst spenat
  • 1 msk hackad gräslök
  • 1 msk smör
  • 3 msk vetemjöl
  • 8 dl vatten
  • 2 st grönsaksbuljongtärningar
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar
  • 1 krm muskot (jag brukar ta ganska mycket extra, men eftersom muskot är giftigt i stora mängder vågar jag inte ange en större mängd, haha.)
  • 6 st ägg
Hur göra:
  1. Koka äggen. Skala och skär dem i halvor.
  2. Tina spenaten i lite vatten i en kastrull.
  3. Tillsätt smör och hackad gräslök. Pudra på vetemjöl och häll på resten av vattnet.
  4. Smula i buljongtärningarna och låt soppan koka cirka 10 minuter under lock.
  5. Rör i grädden i soppan.
  6. Smaka av med salt, peppar och muskot.
  7. Servera soppan med örtsaltskryddade ägghalvor och njuuut!

2 kommentarer:

Inga-Liz sa...

Tack för tips och recept! Jag tog bara lite mindre salt. Blev mycket gott!

Anna sa...

Inga-Liz: Vad kul att någon snappade upp receptet! Och att du tyckte det var gott! :)