torsdag 30 juni 2016

Att ifrågasätta – och ifrågasättas

Imorse mejlade jag ett stort klädföretag och ifrågasatte deras (brist på) representation i deras marknadsföringskanaler. Satt och scrollade igenom företagets Instagramflöde till frukosten och häpnades över att alla personer i det tycktes vara stöpta i samma normsmala, normvita mall. Har en nästan 300 000 följare tycker jag det är rimligt att visa ett större mångfald. 
Har fortfarande inte fått något svar, så jag väntar fortfarande spänt.

Så i eftermiddags fick jag själv ett mejl från en läsare som ifrågasatte ett bildval jag gjort till ett reportage i veckans tidning. Helt på sin plats kan jag tycka, eftersom bilden kan ses som ett befästande av tråkiga stereotyper. Fast jag hade faktiskt goda intentioner med bilden, vilket jag då fick förklara. 

Att ifrågasätta och bli ifrågasatt. Så jävulskt viktigt är båda delarna, även om det ena svider mer än det andra. 

Inga kommentarer: