onsdag 6 april 2011

Selman blir en Astrid

Sitter och ser Riksbankens presskonferens där de just avslöjat vilka som ska pryda de nya mynten och sedlarna. Inte helt oväntat men fullkomligt riktigt kommer Astrid Lindgren bli det nya ansiktet på 20-kronorssedeln. Eller ja, jag och många med mig trodde väl att hon skulle förgylla lappen med ytterligare en nolla men huvudsaken att hon finns med i alla fall - även om det känns lite fel att Selma Lagerlöf lämnar plånboken...

På 200-kronorssdeln återfinns istället min namne: Ingmar Bergman. Tycker att Riksbanken gott skulle ha valt mig istället, men jag förstår varför det blev som det blev. Jag hann ju aldrig föreslå mig själv som motiv!

Tjusigast av alla sedlar kommer nog hundringen att bli med glamorösa Greta Garbo på. 1000-sedeln kommer för övrigt prydas av Dag Hammerskjöld (som ska representera Lappland vilket är lite svårt att förstå, även om han var ordförande i Svenska Fjällklubben?) och femhunkan av Birgit Nilsson.

Kul med förändring tycker jag! Vad tycker ni?

2 kommentarer:

Robbelibobban sa...

bara att man känner igen 1/4 ansikten gör att detta kan bli lustigt :)

Anna sa...

Robbelibobban: Men Robert då, hur är det med allmänbildningen? ;)