tisdag 13 mars 2012

Ett ord som provocerar

Hörde på radion i dag att ordet "hen" nu tagit plats i Nationalencyklopedin, vilket gjorde mig glad. Svenska språket mår bra av att berikas och utökas - speciellt med användbara ord som just hen. Sedan behöver förstås inte alla ord bekräftas av etablissemanget för att man ska kunna använda de men det är klart positivt att uppslagsverket får tillökning med jämna mellanrum.

Sedan förstår jag inte hur folk kan bli så till den milda grad provocerade av tre ynka bokstäver att de börjar tugga fradga. Min kvalificerade gissning är dock att de som retar sig på hen är samma personer som vägrar säga chokladboll istället för negerboll. Vare sig min gissning stämmer eller ej är det väl inte så jäkla svårt att byta ut ord som väcker anstöt hos personer när dessa är närvarande? I fallet med personliga pronomen handlar det bara om att byta ut en enda vokal.
Dessutom tror jag hen-hatarna inte kommer stöta på så många som känner sig kränkta av att bli kallade "hon" eller "han" att det är värt att låta pannådern pulsera.

Inga kommentarer: