onsdag 3 oktober 2012

Låt mig bespara er besvikelsen

Kepler + Hallström = succé. 
Det var min tro för något år sedan när jag läste att Hypnotisören skulle bli film, med Lasse H svarande för regi dessutom. 
Visserligen har jag inte sett så många av Hallströms filmer, förutom typ Alla vi barn i Bullerbyn, men jag har ju allt hört att de ska vara sevärda. Och med en sådan oerhört spännande och obehagligt bra bok som förlaga, vad kunde då gå fel? 

Ikväll var det dags att se denna bokfilmatisering och få svar på ovanstående fråga. Tyvärr lyder svaret: Ungefär allt. 
Om jag ska vara snäll så var fotot fint och bristen på traditionella biljakter, pangpang och Gunvald Larsson-manér rätt uppfriskande. Om jag ska vara krass hade historien helt sjabblats bort. 
Med det sagt hoppas jag ha besparat er surt förvärvade biobiljettspengar samt besvikelse över att Sverige går miste om en Oscarsnominering i år. 

När bion var slut pep jag iväg och tränade. Inte för att förbränna popcornskalorier utan för att få utlopp för lite frustration över att jag spenderat två timmar på en hyfsat dålig film.  

Inga kommentarer: