måndag 4 mars 2013

Utveckling kommer på köpet

"Anna, hur känner du egentligen inför att bli 24?" frågade en jämnårig vän mig för några veckor sedan, några dagar innan hon själv skulle uppfylla denna inte så särskilda ålder. 
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att jag borde känna något speciellt inför att bli 24. Och om någon tanke skulle ha fladdrat förbi angående detta är det nog snarare en förvåning om att jag bara blir 24. 

Nej, det där med ålderkris vette sjutton om jag någonsin kommer att ha. Jag kan krisa inför mycket annat, men att bli äldre är ju i princip bara skönt. Med åldrandet följer ju en slags utveckling liksom på köpet och jag skulle verkligen inte vilja stå och stampa på samma ställe livet igenom bara för att bli för evigt 21. Dessutom – även om jag avskyr det och verkligen inte vill att det ska vara så – upplever jag att man får mer respekt ju äldre man blir. Det var länge sedan någon "lilla gumma:de" mig, fast det kan i och för sig också bero på att jag blivit bättre på att fräsa ifrån vid sådana tilltag. Eller att det allmänna vettet ökat. 

Så. Det känns fint att jag fyller 24 år imorrn, vilket faktiskt är redan om fem minuter. Men återkom om sisådär 15 år så kanske jag håller på klappa ihop av åldersnoja. 

3 kommentarer:

mami sa...

Helt rätt och så sant LILLA GUMMAN :) Hoppas din födelseda´blir riktigt riktigt bra!

Emma G sa...

Slänger in ett grattis på bloggen också! :D Hoppas du haft en bra födelsedag och härligt att du inte känner någon åldersnoja, jag försöker bli av med min hehe ;P

Anna sa...

Mami: Det blev den, om än den gick alldeles för fort! :)
Emma: Tack ska du ha! Och försök spänn av, du kommer aldrig bli yngre än vad du är nu ;) Haha!