måndag 29 december 2014

Julafton 2014

God jul! får jag väl lova att säga, fastän den börjar lida mot sitt slut nu. Jag har befunnit mig i internetskugga under min vistelse i Lycksele – min käre far har inget ordentligt trådlöst nätverk och jag orkade inte starta hans kärnkraftverk till dator... Tur att det fanns så mycket annat roligt att göra under julen än att sitta vid datorn!

Julaftonen blev en livlig tillställning, som vanligt. Jag är uppväxt med bullriga, stojiga jular och trivs fint med det. Men tro inte att jularna är högljudda för att det är en massa alkohol inblandat – jag är en stark ivrare av vita julaftnar! – min familj tenderar bara att vara sådana. Till exempel visade min kära syster sina nyvunna thaiboxningsskills på mig strax innan middagen, vilket resulterade i att jag stöp i golvet och att hon landade ovanpå mig sekunden efteråt och skadade sig mer än mig. Så mycket för de "skillsen". 

Stojet nådde sin kulmen under den sena kvällskvisten. Då var det nämligen hög tid att spela julklappsspelet. Det blev en riktig familjefejd över den stora högen och det blev riktigt krig omkring vissa, speciella klappar. Själv gick jag minus ur leken, då vi hade köpt tre klappar var till den och jag bara fick med mig två. Men jag var ändå nöjd eftersom jag lyckades lägga vantarna på ett par tofflor som även Lisa och Monika kämpade om under lekens gång. 

Hoppas ni också haft en fröjdefull jul – vare sig den varit lugn som en filbunke eller lite mer livlig. 
Vårt första försök till en gruppbild med julfirarsällskapet. Den blev ju jättebra!
Där fick Monika minsann till hållningen! (Det är förresten en hopplös tid att fota med min kamera nu, med noll ljus. Ser mest ut som att jag har en digitalkamera från 2001.)
Pappas och Monikas gran är minst sagt en kontrast till den mer stilrena trenden som råder just nu.
Mästerjulkockarna...
... och mästertv-tittarna!
Min favorit på julbordet? Fisken! Äter mest gravad lax och allra helst Monikas sillagott (ej med på bilden). Själv bidrog jag med gravad regnbåge som blev alldeles förträfflig, för att vara första försöket.
Julvärdarna hade fixat jättefina bordsplaceringar.
Julklappslekshögen. Förutom de två grejerna jag roffade åt mig där fick jag en massa roliga julklappar av tomten.

Inga kommentarer: