torsdag 11 juni 2009

En svettig dag på VK

Att journalistjobbet kan vara svettigt har jag förstått, men jag trodde aldrig att det kunde bli lika fysiskt svettigt som det var i tisdags när jag var på Västerbottens-Kuriren i Umeå för en dag. Då det har rått regnoväder och kyla i Lycksele hade jag bara tagit med mig varmare sommarkläder, vilket jag fick fan för. Det är allt annat än skönt att sitta i en 40-gradig bil med skinnjacka, kofta och jeans...

Förutom att jag var Mrs Flott var det en bra dag i Umstan och på VK. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra där egentligen, mest var jag väl bara glad och tacksam och brydde mig inte så mycket ifall jag bara skulle få sitta och stirra bakom någons axel en dag. Dagen utmynnade dock i en massa mer eller mindre knasiga händelser! Bland annat blev jag utskickad på ett uppdrag i Sävar, men då min lokalkännedom om Umeå är nästintill noll höll jag på hamna i Finland. Eller snarare Kvarken, då Volvon inte går på vatten mig veterligen.
Jag fick också göra Dagens fråga, vilket verkar lättare än vad det är. Efter att jag fått en sisådär sex-sju dissar av personer som inte ville vara ändrade jag strategi. Jag ställde jag mig på en fast punkt, kollade ut lämpliga offer, spände blicken i dem och gick sedan fram och ställde mig tio centimeter ifrån och sa "Hej hej, jag kommer från VK. Jag vill ställda dagens fråga till dig!" För extra effekt morrade jag lite, och då jäsingen kom svaren.

Det hände förstås en hel del annat också men de anekdoterna sparar jag till framtiden. Absolut bäst under dagen var att jag kom till insikt med att jag har valt rätt utbildning och bana i livet. När jag kom in på centralredaktionen och inhalerade atmosfären kände jag direkt att här passar jag in. Det är gött att komma fram till sådant.
Sen har jag dessutom fått lite frilansjobb för VK utdelat, i helgen ska jag ut på två uppdrag. Visst bekostar det min lediga tid från Shell men eftersom jag verkligen vill jobba med det här känns det inte betungande. Det känns mer bara som jag fått in en fot i den bransch jag vill vara i.

Inga kommentarer: