måndag 19 december 2011

Nusa Lembongan

Jag börjar närma mig slutet på sammanfattningen från vår resa och det fyller mig med ett lättare vemod. Att blicka tillbaka, förmedla en promille av det vi upplevde, lägga upp bilder får mig att befinna mig i Indonesien mentalt för en stund. Förhoppningsvis dröjer det inte speciellt länge innan jag drar ut på en resa igen. Och då ingen charter, för det kommer jag nog ha svårt med i framtiden.

Nåväl.
Efter Kuta, Lombok reste vi tillbaka till Bali igen. Avståndet mellan öarna är endast en fyra timmar lång resa med en skitig slow-ferry, förresten. Vårt mål var ön (utanför ön) Nusa Lembongan men innan vi reste dit övernattade vi i Sanur.
Lembongan var i alla fall gravt överskattat i mitt tycke. Eller så var det bara jag som målat upp en bild om att det skulle vara mycket bättre än det var. Olikt de flesta andra ställen vi besökte var stränderna inte vidsträckta utan mer utpytsade runt ön. Vi besökte både Dream Beach och Mushroom Beach och de var trevliga ställen, men inte mer. Hade tänkt passa på att surfa en sista gång på Lembongan men det var tydligen inte säsong. Tråkigt.

Helt fantastisk var däremot dykningen runt ön! Korallreven var mer magiska än vilken jävla svamp som helst och fiskarna var roliga. Skulle väldigt gärna åka tillbaka till Lembongan igen enbart för dykningens skull (med förhoppningen om att se mola molas, vilket det inte var säsong för när vi dök).

Märker att vi fotade mindre och mindre för varje ställen vi besökte. Här är dock ett axplock utifrån min skrala bildsamling från Lembongan:

Den sista skymt vi fick från Lombok. Bye bye, fina ön.
Vi kände oss som några luffare där vi låg på färjan. Fast med en ryggsäck som huvudkudde var det nästan bekvämt!
Bänkade på nästa båt mellan Sanur och Lembongan.
Utsikt från vår balkong. Älskade verkligen solnedgångarna på Bali.
Vår kompis Lennart satt uppe i vårt tak och surrade med oss varje kväll.
Trött men glad efter en mäktig dyktur.
Lågvatten på morgonkvisten.
Normal vattennivå på eftermiddagen.

Spelade in en liten film för att visa hur ett typiskt boende kunde se ut. Lagom otillrättalagt sådär.

2 kommentarer:

broder_jakob sa...

jag har ett förslag till nästa jul...

Anna sa...

Brorsan: Jaså, det har du? Låt höra... :)