onsdag 7 december 2011

Underbara Ubud

Andra anhalten på vår resa blev Ubud - staden jag kom att älska omgående. Visst var den likt Kuta väldigt kommersielliserad, men tar man sig bara utanför huvudgatorna finns det fantastisk natur att upptäcka. Dessutom träffade vi flera intressanta människor, varav engelsmannen Philip som bott i Ubud i fyra år blev vår bästis på plats. Hans brittiska charm och hjälpsamma sätt gjorde det skitsamma att han var nästan 40 år äldre än oss...

Under vår andra dag i Ubud vandrade vi ner till Monkey Forest, Ubuds kanske mest kända turistattraktion.
Som namnet vittnar om kryllade skogen av apor, närmare bestämt makaker. Jag fick god lust att sno alla apbebisar från sina mammor och ta med de hem!
Lisa blev alla apors vän men mig tycktes de ha någonting otalt med. Ni kan läsa mer om det HÄR.
När vi var mätta på apsällskap vandrade vi vidare till Nyuhkuning. Den här vägsträckan var förtjusande.
Som jag skrivit om tidigare fick vi uppsöka sjukvården varsin gång. Dokter Gigi I Wyn. Nik Arsana hjälpte Lisa med hennes fruktansvärda tandvärk.
Efter tandläkarbesöket kastade vi oss på cykeln och trampade upp till Tegallalang för att spana in storslagna risfält. Terassodlingarna såg nästan overkliga ut!
En kväll hade vi denna spiderfrog på besök i vårt rum. Vad som inte framgår av bilden är att grodan sitter ungefär tre meter upp på väggen - freaky!
Korna stod däremot stadigt på backen (ni trodde väl inte att jag skulle komma hem från Bali utan en kobild..?).
Vi hade hört talas om att det skulle finnas ett fränt vattenfall i närheten av Ubud så vi tog cyklarna för att finna det. Tror dock inte att det var just detta alla pratade om men vad tusan! Det blev en härlig utflykt i alla fall.
Det var ju nästan som att trampa genom Umeå, bara det att björkarna var utbytt mot kokospalmer...
Detta mina damer och herrar misstänker jag är källan till mina magproblem: En balinesisk vägkrog. Jag måste dock understryka att jag inte åt av grisen.

Det kommer med bilder från Ubud men i ett annat inlägg. Blir så otroligt långt annars!

Inga kommentarer: