måndag 12 december 2011

Vidare till Gili T

När vi slutligen lyckades slita oss från Ubud bar det av till Balis granne Lombok. Första anhalt: Gili Trawangan, en av tre paradisöar norr om provinsen. Trots att huvudstråket på Gili T kantas av barer som bjuder ut "bloody, fucking fresh magic mushrooms" till försäljning var det en ljuvlig plats att besöka. Hela ön inramas av turkost vatten och vita stränder. Det finns inte en bil eller moped i sikte: Orkar man inte ta sig fram för egen maskin är det hästdroskor som gäller. De blodtörstiga hundarna vi stötte på om kvällarna på Bali var utbytta mot söta, små katter som inte var främmande för att smita in i vårt rum när helst de fick chansen. Barerna var förresten bara öppna måndagar, onsdagar och fredagar - resterande veckodagar var så kallade quiet days.

Mesta delen av vår tid på ön spenderade vi på Gili Divers för att ta dykcert. Mellan klockan 8 och 18 pluggade vi teori, tränade diving skills och dök ner till 18 meter i havet. Jag som aldrig trodde att jag frivilligt skulle kliva upp vid 6-snåret på en semester för att läsa en handbok fick motsatsen bevisad för mig. Trots att det var långa, uttröttande dagar hade vi så jäkla kul! Att vår grupp - bestående av två andra svenskar förutom jag och Lisa - var grym förvärrade ju inte heller dagarna.

Med anledningen av att dykningen upptog så mycket tid har jag väldigt lite bilder från Gili. Här är dock några som jag lyckades skrapa ihop därifrån:

Vi tog färjan från Padangbai och vulkanen Gunung Anung var det sista vi såg av Bali.
Dagens första Bintang-leverans!
En kväll gjorde Lisa en upptäckt i vårt rum: "Anna, det är kön på väggarna!"

Inga kommentarer: