torsdag 8 november 2007

Åsele tur och retur

Igår, onsdag, vart det en roadtrip modell mini. Simon och Togga skulle fara till Åsele för att lämna tillbaka skrutt-mazdan som vi har lånat sen i somras, eftersom vintern har kommit till Norrland och vi har bara sommardäck till den. Så när dom skulle fara kom Togga upp och frågade om jag inte skulle hänga med, och eftersom man inte hade något vettigare för mig slet jag åt mig jackan och hängde på. Var väl inte sådär jättespännande, trots att vi som sagt bara hade sommardäck i vinterföret/halkan. Den enda gången det höll på hända något var när Togga (som körde före) tvärbromsade för att svänga (vid fel infart) in till Simons mormor. Men ja, det var trevligt ändå. Vi vart bjudna på fläskfilé, och eftersom även fast vi käkat uppstekt palt (mumma!) innan vi for kurrade magen lite av lukten så man tackade inte precis nej... Och till det nåra glas rödvin, det var ju trots allt lillördag och Togga skulle ju köra hem så - why not?!
Simons mormor vart jätteglad att vi kom, eftersom hon fyllde år och vi kom förbi oanmälda som en överraskning. Men det var ju perfekt - få lämna igen bilhelvete och gratta henne på en gång. Och att det då vart 20 mil tur och retur på tre timmar kvittade - man är ju faktiskt norrlänning och van vid avstånd ;)

Ikväll har vi käkat raspeballer hos mamma. För er oinvigda kan jag berätta att det är precis som palt, men man lagar till det med potatismjöl istället för vanliga pären, nästan som en "shake and bake-variant" av palt. Och ja, raspeballer är norskt. Hur som helst tyckte jag att det smakade nästan exakt som vanlig palt, gott med andra ord. Tydligen finns det dock inte att köpa i Lycksele, så jag måste beställa det med pappa någon gång då han kör postlastbilen till Vilhelmina. Känns lite enklare än att börja riva en massa potatis och greja. Som ni föresten märker så blev det palt två dagar i rad. Men eftersom man äter det så (nästan alldeles för) sällan funkar det ändå!

Snart är det helg i alla fall. Det känns nästan som att det är på fredagar man verkligen lever upp. I helgen ska vi till Vännäsby och gratta Simons mamma, och på söndag blir det farsdagsmiddag hos pappsen. Så jag kan nog se fram emot tårta både lördag och söndag :)

2 kommentarer:

Caroline sa...

buäläääää! palt!

Simon sa...

Det var jätte trevligt att du följde med bubbsi,ikväll ska du få nått speciellt :O