lördag 28 juni 2008

Filmer och musik kan väcka minnen

I kväll är Simon på en av sina otaliga pokerkvällar med grabbarna, så när jag kom hem från jobbet för lite mindre än en timme sedan ekade lägenheten tom. Ja, sånär som på Heavy och Metal då, men de är ganska tysta där som ligger i sitt terrarium...

Slog i alla fall på tv'n för att höra lite ljud, och såg att dom visade Scream på fyran. Den filmen väcker ganska roliga minnen (nu är dom roliga i alla fall). När jag och en kompis var små, sisådär 10 år for vi nämligen och hälsade på några grabbar vi var "förtjusta" (vilket äckligt ord) i, och då slog de på Scream 2 - antagligen för att verka lite tuffa. Efter att jag sett dom läskigaste scenerna ur den, typ biomordet och scenen där en kille får en kniv genom kinden då han lyssnar genom en vägg i toabåset led jag av mardrömar i säkert en vecka. Jag kunde dessutom inte ligga bredvid väggen när jag sov, med rädsla för att få just en kniv genom kinden... Nu däremot då jag ser filmerna kan jag inte förstå hur jag kunde bli så rädd ens då - de är ju skrattretande! Fast å andra sidan blir jag aldrig rädd för skräckfilmer numera. Ja, förutom då jag såg the Grudge på bio för några år sedan, den gången gick jag faktiskt ut likblek från biosalongen. Och när jag såg Black christmas i julas kunde jag inte äta pepparkakor på hela julhelgen. Men det var mer äckelbaserat än av rädsla.

Jag har även laddat hem lite musik i kväll, som för minnena tillbaka till Emax. Asafi & Filthy - Jobb, Oh Laura - Release me (the attic remix), White Stripes - seven nation army... Ni vet, sånna låtar man kanske inte skulle lyssna på normalt (eller som man lyssnat på tidigare men glömt) men som för en tillbaka till en ljuvlig plats eller händelse där just den musiken spelades.

Nu ska jag sova i alla fall så att jag orkar mig upp imorron bitti - ifall det är soligt vill jag hinna njuta av sommaren innan jag börar jobba igen!

Ungefär lika skrämmande som Björn Gustafsson

Inga kommentarer: