tisdag 24 januari 2012

P3 Guld 2012 - vad hände egentligen?

Har hälsat på Idamari i kväll, druckit kaffe och tjattrat. Alltid lika trevligt att träffa den där tösabiten (var jag nu fick det ordet från?).

Innan det är dags att sova känner jag för att skriva några rader om P3 Guld. Jag undvek medvetet medier och bloggar som kunde tänkas rapportera om galan fram till igår eftermiddag för att jag ville upprätthålla spänningen tills jag väl fick se den själv på SVT Play. Och som mitt västerbottniska hjärta klappade när två Umeåband blev prisade! Inte bara för att jag är patriot, utan för att Syket och Deportees verkligen förtjänade sina statyetter (speciellt de sistnämnda!).

Jag vet inte om det berodde på glädjen över att ovanstående fick priser eller någon typ av söndagströtthet, men det var först när jag sett klart hela programmet som mansdominansen bland pristagarna slog mig. Har folk drabbats av plötslig alzheimers och glömt bort att alla trallade på Jag kommer i våras? Söp svenskarna så hårt under 2011 att vi inte minns att vi dansade oss svettiga till Rebecca & Fiona? Jag säger inte att de som nu vann inte förtjänade sina priser (även om L-Wiz gått mig helt förbi?). Jag säger bara att Maggio och Rebecca & Fiona hade förtjänat priserna så mycket mer.
Om inte annat visade de ju det under själva galan:


Föredömlig inledning på galan.


Uppfriskande med politiska statements i scenframträdanden på bästa sändningstid.

I övrigt var årets p3 Guld en lam tillställning, åtminstone sett från tv-soffan. Salem var för tillknäppt i sin roll som programledare, artisterna såg uttråkade ut där de satt i publiken och inget tacktal kom ens i närheten av Fever Rays under galan 2010.

4 kommentarer:

brynte sa...

Jjuryn var ju helmanlig också. Så det var en manlig tillställning så att säga.

Anna sa...

Brynte: Va, var har du hört det? I den här artikeln säger musikchefen att juryn var "jämnt fördelad": http://www.expressen.se/noje/1.2686763/kvinnliga-artisterna-utan-pris-pa-p3-guld

brynte sa...

Jag var tvungen att kolla igen, och jag hade läst fel. Det är grammisgalan som har helmanlig jury, så jag ber p3guld om ursäkt. Hehe. Du borde lägga till rättviseförmedlingen på facebook. Mycket intressant! Hon som starta var med på morgonpasset för nått år sen.

Anna sa...

Brynte: Du behöver inte be om ursäkt, jag njuter bara av det faktum att jag hade rätt ;) Rättviseförmedlingen gillade jag på fb för lääänge sedan. Har dock inte varit med och bidragit med något tips ännu men jag är på tårna :)