lördag 7 januari 2012

Best of 2011

Tio höjdpunkter från året som var:

Journalistexamen
Efter tre års kamp med studierna, efter tre år av blod, svett och tårar (eller åtminstone alkohol, bakfylla och tentaångest) fick jag mitt diplom och ett lila LTU-band hängandes kring halsen. Utan att förringa själva ceremonin var dock de väntande festligheterna och firandet innan höjdpunkterna. Förutom en ocean av kunskaper och högskolepoäng tar jag med mig människorna jag lärde känna uppe i Piteå ner i graven.

Familjesemestern på Kreta
"How does the air condition funks?" var det första pappa kläckte ur sig när vi kom fram till hotellet i Agia Marina och därmed var ribban för resan satt. Veckan som följde blev en orgie i svengelska, beach volley med tvivelaktiga regler och familjära trakasserier. Och öl.

Magi på Stockholm Stadion
Bara något år efter att jag blev Foo Fighters-frälst mötte jag Messias i skepnad av Dave Grohl, en solig kväll i juni. I hans kölvatten följde fem vise män som lystrar till namnet Band of Horses. Amen.

Att jag undvek att hamna i ungdomslöshetsträsket
Två veckor och en välbehövlig familjesemester (se ovan!) efter examen påbörjade jag mitt sommarvikariat på VK. Kontraktet löpte ut i augusti men jag har på något sätt lyckats klamra mig kvar inom koncernen. Bäst av allt är att jag går till jobbet och känner att jag valt rätt bana i arbetslivet.


En helg ute i obygden
En tidig lördagsförmiddag i april rattade vi bilen från Piteå till Bygdeträsk för att följa upp 2010:s års succéhelg ute i bushen. När vi vaknade upp på söndagsmorgonen och hela gänget knökade ihop sig i en säng kunde jag inte låta bli att le åt det faktum att jag har så fina vänner som ger mig sådana fina helger. Vi måste upprätthålla traditionen!

Årets urladdning under Sonisphere
Efter en grym dag i hårdrockens tecken - med bland annat mina älsklingar i In Flames - peakade festivalen när Slipknot klev på scenen. Globenområdet vibrerar nog fortfarande efter att publikhavet jumpadethefuckup under Spit it out. Spelningen belönades för övrigt med högsta betyg i flera medier och jag har skrivit om hela Sonisphere 2011 HÄR.

Ett mail som ramlade in i höstas
Ämnesraden löd "härligt reportage", men det var inte berömmet som gjorde att det elektroniska brevet kvalar in på topplistan utan konsekvenserna som följde...

Bali och Lombok Ett fantastiskt sätt att fly novemberrusket och en oförglömlig resa.

När det äntligen vankades bröllop
Jag vill att alla mina vänner ska gifta sig. Helst flera gånger och jag skiter högaktningsfullt om det inte har någon att gifta sig med. Bröllop och bröllopsfester är ju så vackert och roligt att gå på. Blev därför väldigt glad när Anja och Hannes bestämde sig för att skrida till verket och jag fick en inbjudan till det hela. Ja, jag är självklart glad för deras skull också! Anjas möhippa var förresten helt awesome den med.

Identitetsbyte
I mars lyckades äntligen en frisör få mitt barr rött och frågan jag genast ställde mig efter färgombytet var varför jag fjantat mig med blekning och brun toning. Kan framstå som en ytlig punkt - men sån är jag!

2 kommentarer:

Anja sa...

sitter med tårar i ögonen "man bruka va lite känslig när man just fått barn" kul att vi fick va med på listan var verkligen en toppen dag och tycker oxå att möhippan är en dag man aldrig kommer att glömma HAHA

Anna sa...

Anja: Vad kul att du blev rörd även om det kanske var förlossningshormonerna som orsakade det ;) Och klart det skulle vara med på listan, var definitivt en av förra årets höjdpunkter :)