måndag 3 december 2007

Pepparkakor, glögg, lussebullar och vin

Efter en del påtryckningar och tjat om "att nu var det länge sedan du skrev på bloggen" tänkte jag inte vara den som är den, utan göra alla (?!) nöjda och glada.

Helgen passerade fort, men icket smärtfritt. Smärtan stavas baksmälla. Men mer om det senare.


Fredagkvällen ägnades hos mina kära fader, där hela familjen sammanstrålade för traditionsenligt pepparkaksbak. Vilket med andra ord betyder: mamma hade kämpat med att göra en bra deg några dagar tidigare, men fick fortsätta kämpa under kvällen för att engagera alla andra i baket. Men några kakor blev det i alla fall, och vi hade dessutom en traditionell pepparkakstävling där vi skulle göra våra egna motiv. Lisa vann med sitt bidrag "fetröven" (bild kommer senare då jag hittar åt min borttappade usb-kabel till mobilen!), efter enväldigt domarbeslut av Melker, pappas granne, som kom över för att dricka glögg då den värsta hysterin lagt sig (ja, det råder jämnt hysteri då jag kommer hem, vet inte varför jag får nå snedamp varje gång men jag skyller på den Bergmanska atmosfären. Typ.).
Ja, just det - glöggen. Vi drack Blossas årsglögg - som smakade blä. Jag är ingen glöggälskare i grund och botten, men alkoholångerna man fick i sig just innan man tog en klunk var allt annat än yummie. Provade istället Dufvenkrooks Vaniljglögg, men den va ännu äckligare.
Nej, jag får hålla mig till lättglögg i fortsättningen...

Kvällens stora happy-moment var absolut veckofinale
n i Idol. Marie och Amanda i finalen - det kunde knappt bli bättre (förutom att Daniel skulle stått där istället för Marie)! Äntligen slipper man den där hemska nasalsången från Andreas, jag fattar fortfarande inte hur man kan tycka att han sjunger bra... Måste även säga att Amandas version av Halleluja va bland det bästa jag hört i Idol, jag fick välbehagsrysningar och tårfyllda öron då hon sjöng. Jag hoppas på vinst för henne, absolut.

Ja, och så var det lussebullsbaket i lördagskväll med Hanna. Det var det som gav baksmällan igår, tack vare att två flarrer vin och lite annat med alkoholinnehåll var inblandat. Men herrejisses, vad roligt det va! Spårade dock ut lite där inne på småtimmarna, då Hanna skulle utmana mig i snöbadning utanför lägenheten. Men, är man inte bangen av naturen gör inte en flaska vin saken bättre - klart man skulle anta utmaningen... Vad mer ska jag säga? Jag tror bilderna får tala för sig själv :PBakposen...


Provsmak av vinetHannas skapelse längst upp till vänster ska visst föreställa en spermie...
Fulla och nöjda?

Det var allt annat än varmt efter snöbadet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snöbada?? När man bor i stan - i lägenhet??!!! Ja, det lär inte bli FORTKÖRNING du åker fast för........ simma lugnt!

Anonym sa...

Mm, som jimmy säjer : Jävla nudister!!

Det var då goa lussibullar. å roligt je had trevligt..