onsdag 30 juli 2008

Blir alkoholdemokraterna nästa parti i riksdagen?

Visst är det en förbannelse att jobba de kvällar då det för en gångs skull är ett riktigt jäkla drag i Lycksele, som nu under motorveckan t.ex. Anledningen till att man stör sig så mycket på alla fyllskallar tror jag egentligen ligger i avundsjukan att man själv skulle vilja vara en av de - fast lite mindre pinsam än vissa, såklart. Däremot finns det ju de som är riktigt trevliga när stämningen är på topp. Och så finns det ju de som levererar sköna citat under sånna här tillfällen... I helgen har jag bl.a. fått smaka på dessa:

"Nej, alla super sig ju efterblivna, det är ju som att gå ut med mongolidlaget."
(En kund svarar på varför inte han ska gå ut på öltältet)


Nedanstående är en konversation som jag (J) hade med en uppenbart berusad man (A, som får stå för alkis) som satt på våran "uteservering" under söndag-dag:
A: Nästa gång jag kommer hit, då ska ni sälja starköl!
J: Jadu, det kan nog bli lite svårt...
A: Varför det?
J: Du vet, i Sverige har Systembolaget monopol på att sälja starköl.
A: Men är inte Sverige med i EU?
(En diskussion följer om Sveriges alkoholpolitik, om varför vi inte får sälja öl och sprit på affärerna när t.ex. danskarna får göra det.)
A: Är du moderat?

J: Nej, det är jag inte. Är du?
A: Nej, jag är bara en vanlig fyllskall...

Den där sista repliken fick avrunda våran diskussion och jag gick därifrån skrattandes...

Hanna & jag på öltältet i torsdags.

Inga kommentarer: