fredag 24 april 2009

Vilket team vi ska bli, D40 och jag

För en månad sedan fick jag låna en Nikon D40 av min gamla klasskompis tillika nuvarande Shellkollega Fredrik, för att se om det var någonting att ha. Tanken var ju att jag skulle köpa en systemkamera innan praktiken, men det blev inte av... Inom en snar framtid ska jag i alla fall investera i just en D40.

Idag fick jag bilderna av Fredrik, utbräna på en skiva. Jag tackar och bockar och inser att kameran tar förjäkligt bra bilder trots att jag bara fotat på automatik (jag testade olika inställningar, men min brist på fotoskills gjorde att de inte blev lika snygga). Förhoppningen är dock att jag ska ta äkta proffsbilder efter fotokursen jag ska läsa i höst!
Tills dess att jag blivit fullfjädrad fotograf kan jag bjuda på några av bilderna som jag tog vid testperioden förra månaden.

The dullness of doing nothing
Modell: Zorro


Det är intet för inte jag kallas "Mongo-Malin"!
Modell: Malin

My name is D... VD!
Modell: Viktoria (första gången jag skriver ut hennes namn??!)

Ser jag smart ut såhär?
Modell: Lisa


Systrarna Bergman
Modeller: Lisa och Anna
Foto: Svenne, mer känd som farsgubben min


Jag hoppas ni förstår ironin i att titulera folket "modeller". Haha!

2 kommentarer:

Shellkollega nr2 - Markus sa...

Hett tips är att kolla på kamerahus som har en inbyggd fokusmotor, detta gör att du kan använda äldre objektiv från äldre nikondigitalkameror men även från analoga systemkameror.
Fördelen med detta är att dels är objektiven billigare, då de kräver mindre grejer i dom, samt att dessa finns de oändligt av på begagnatmarknaden.

Jag tänkte köpa mig en d40, men blev en d50 istället av den anledningen. jag TROR att d60 har detta men är inte hundra.

Sandra sa...

Du skulle ha varit i Umeå nu när "media markt" öppnade, de sålde den kameran för 2490 kr,tror jag det var. Det är ett väldigt bra pris för en ny kamera. ;)