onsdag 4 mars 2009

Jag föredrar boken

Nu har jag alldeles nyss kommit hem från bion. Och jag säger bara det: vilken tur att jag hade ställt in mig på att bli besviken innan jag for och såg Män som hatar kvinnor, i annat fall hade jag nog tyckt att filmen sög. Men med den inställningen, att filmen inte skulle vara ens snudd så bra som boken, tyckte jag att det var en klart godkänd rulle. Dessutom var den jäkligt spännande också trots att jag visste vad som skulle hända och hur det skulle sluta.

Jag blev dock irriterad på detaljer som misstämde med boken. Nog förstår jag att man inte kan få med allt exakt när man ska överföra 565 sidor text till 2,5 timmes film, men vissa saker var ju helt olikt. Älskarinnor som inte var med, personer som var döda i filmen men i högst grad levande i boken, arbetet att skriva en släktkrönika var inte heller med, fängelsestraff avtjänades under fel tidpunkt och så vidare. Dessutom störde jag mig på att Anita Vagner hade fel hårfärg på ett fotografi. Haha, det är jobbigt att ha detaljminne...

Hur som helst var det en klart sevärd film - men boken är mycket, mycket mer läsvärd.

Inga kommentarer: