fredag 20 mars 2009

Nu väntar jag bara på kompensation...

Minns ni hur förbannad jag var för lite mer än två veckor sedan, när min bussresa hem till Lycksele krånglade? Igår skickade jag iväg ett klagomail till Veolia Transport, och på en klasskompis begäran kan ni läsa mailet nedan. Märk väl hur artigt jag skriver, trots att jag helst skulle vilja be de att dra åt skogen...

Hej!

Jag mailar er eftersom jag har ett klagomål på er bussutövning onsdagen den 4 mars i år. Jag pendlar i stort sett varje vecka mellan Piteå och Lycksele, och åker därmed kustbussen mellan Piteå och Skellefteå som ni på Veolia ansvarar på. Men sen den 4/3 känner jag inte alls för att ta en buss där ert bolag står som utövare, eftersom servicen från er var lika med noll.


Det hela började med att bussen till Piteå var 45 minuter sen, och därmed hann jag inte ta sista bussen till Lycksele från Skellefteå. En resvärd ordnade dock fram en taxi till mig, vilket jag var väldigt tacksam för. Tacksamheten stod dock i sig i ungefär en kvart efter det att jag klivit av bussen.

Jag stod och väntade på den plats jag blivit anvisad att taxin skulle komma till, men när jag inte såg röken av någon sådan. Efter ungefär 20 minuter fick jag dock syn på en taxi en bit bort och gick för att prata med chauffören. Han hade inte hört talats om någon körning till Lycksele och jag blev anvisad att ringa växeln. Där blev jag utskälld av en väldigt otrevlig kvinna i växeln - vilket självklart inte var ni på Veolias fel, det var bara en parantes – som antagligen trodde att jag försökte få mig en gratis taxitur till Lycksele, eller något i den stilen. Det var alltså ingen på Veolia som bokat någon taxi.

Till slut fick jag tag på ett nummer till Veolias kundtjänst, och när jag väl blivit kopplad runt möttes jag av beskedet att ”det hade blivit en miss med bokningen men att det genast skulle återgärdas”.

Därefter fortsatte jag min väntan – men inte dök det upp någon taxi inte! Efter ännu ett samtal med taxiväxeln stod det klart att ingen från Veolia hade ringt nu heller.


För att göra en lång historia kort fixade en kvinna på busstation i Umeå tillslut med taxin (antagligen ringde hon till er på Veolia, det tycks krävas en yrkeskvinna som kan sin sak för att få er att genomföra en taxibokning).

Visst var det jättebra att jag fick min taxi tillslut - om jag hade behövt åka omvägen via Umeå och kommit till Lycksele fyra timmar senare än beräknat hade mitt klagomål varit ännu värre – men jag anser att det inte ska krävas två samtal till Skellefteå Taxi, två samtal till Veolia och över en timmes väntan på busstationen i Skellefteå innan jag tillslut fick ta mig vidare.


Därför hoppas jag på att kunna få någon typ av ersättning av er för frustrerande väntan, att en massa pengar gick åt på mobilen och att mina tår förfrös när jag förgäves väntade på taxin. Då skulle jag kunna dra ett streck över att servicen brast denna dag och inte bli förbannad varje gång jag ser en buss med ”Veolia Transport” på.

Vänligen,


Anna Bergman


2 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt Anna!
Jag är mycket stolt över dig:)
Applåder till Anna:)

Anonym sa...

Vet du av vilken anledning bussen var sen?
Hände liknande för mej, skrev brev & idag ringde dom o sa att resegarantin inte gällde eftersom blablablba. Väntar med spänningpå update.... : )