tisdag 10 februari 2009

Är vissa döda djur mer PK än andra?

Det har tydligen brusat om en some kind of debatt i bloggosfären de senaste dagarna, rörande några djurrättsaktivisters attackBlondinbella. En del är upprörda över hur man kan göra något sådant, medan andra tycker det är bra att bloggerskan får på pälsen (haha!).
Själv tycker jag att hela grejen är jävligt komisk.

Titta bara på videon nedan! Två personer kastar en flådd mink på golvet framför Bella och hon och hennes kompisar börjar skrika hysteriskt - trots att hon så sent som dagen innan har haft en likadan, om något piffigare, över axeln. Kom igen brudar, så vitt jag förstått så vet ni ju att päls kommer från döda djur, så varför blir ni så förskräckta? Var det inte rätt färg eller design på minken?

Jag tycker även det är rätt lustigt att bloggmänniskor upprörs över att en mink fått sätta livet till för att genomföra den här attacken. Vad är det egentligen som gör det mer okej att bära döda djur för att hålla sig varm (och se snygg ut), jämfört med att slå ihjäl en mink för att uttrycka sin åsikt?

Tilläggas bör att jag inte är pälsmotståndare, det vore ju höjden av dubbelmoral. Jag har ju själv en djurkyrkogård både i frysen och i garderoben (fast då i form av skinn).


5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag tycker bara att det där var roligt & skrattade mycket åt det haha :)

Anonym sa...

Det är ju lite grisigt att de flår djuren när de är vid liv, enbart för att pälsen inte skall förstöras.

Dessutom skriver väl blondinbella att pälsindustrin är samma sak som köttindustrin? Hon ansåg att om man ändå dödar djuren, så kan man använda skinnen och pälsen. Vilket visserligen är spot on, om det vore så. Såvitt jag vet så äter man varken räv, chinchilla eller minkkött. Sedan att hon drog paralleller mellen hennes liv och finska vinterkriget kan man lämna därhän, jag tvivlar nämligen på att hon brukar ligga i en skyttegrav i trettiogradig minuskyla.

Anonym sa...

Men anna, jag har redan gjort den där flera ggr! Du får leta åt den i min blogg ist ! :)

Anonym sa...

DET ÄR EN HEMLIS ! :P

som jag inte vill ska komma ut ännu iaf. inget är fastställt. så det vore bra om du inte spekulerade högt hahaha ;) ett tag till iaf!

Anonym sa...

Det finns ju inget i videon som säger HUR minken som kastas på golvet dog. Man behöver ju inte förutsätta att minken slogs ihjäl av djurättsaktivister för att främja sin åsikt.