söndag 22 februari 2009

Hett!

Jag satt och kollade på Kanal 6's nya program, Herren på täppan för en stund sen. Det går i korthet ut på att deltagarna ska utmana varandra i olika tävlingar, som är mer eller mindre bisarra.
Det sjukaste uppdraget i kväll var när de kappåt habanero. För er som inte har koll på habanero är det världens starkaste chili (tror jag?), som har en hetta på 540 000 scovillegrader (skala för att ange styrka på mat). Jämför det med paprikan som är 0-2 scovillegrader starkt, eller vanlig svensk peppar som ligger på 2000...

Jag vet själv hur innihelvetes starkt det är. Mina före detta granne hade nämligen en tjej från Sierra Leone, Isatu, som bodde hos dem ett tag och hon bjöd oss på afrikansk mat flera gånger, som ofta innehöll just habanero. Det var jättegott - jag älskar ju stark mat - men en gång råkade jag få en hel bit som var stor som en lillfingernagel i munnen och då var hela middagen förstörd. Hela käften domnade bort och det var rent plågsamt att fortsätta äta.

Tänk då dom där dårarna som åt fem (!) hela habanerofrukter. Fatta vad det måste ha svidit när de sket sen... Fyfan.

A hot motherfucker

Inga kommentarer: