måndag 15 december 2008

Signerat en köttätare

Jag åt värsta lyxmiddan idag, bestående av Bullens och bröd. Medan jag sjöd på körven råkade jag läsa innehållsförteckningen... vilket jag såklart inte skulle ha gjort! Där kunde jag nämligen läsa att de bland annat innehåller nöthjärta, nötlunga, fett från gris, bindväv från gris, blodprotein från nöt och gris - en salig blandning av slaktavfall och annat snusk med andra ord.

Jag är dock glad att jag är uppvuxen med en pappa som "hobbyslaktade" under min barndom och att jag fick vara med och se hur söta djur blir middagsmat. Vissa av mina vänner och bekanta har nämligen blivit chockade när de relativt sent i livet insett att kött kommer från levande varelser, och inte odlas i frysdisken på Konsum. Och vet ni vad - det sistnämnda var nästan inte ens ett skämt. Jag känner helt ärligt personer som fått en aha-upplevelse när de sett filmer eller bilder inifrån ett slakteri och först då förstår hur köttindustrin funkar.

Nej, fyfan vad jag börjar längta efter "hemslaktat" kött nu. För hur lyxigt Bullens än är bräcker det inte en fläskfilé som inte innehåller bindväv och konserveringsämnen.

Bullens slaktavfallskorv

1 kommentar:

Susanne sa...

Hej studsade förbi här genom "nästa blogg" och måste säga att jag gillar stilen i din blogg. Och även jag fick en chock nu när jag läste att bullens korv innehåller allt detta! :O
Eller all korv gör nog det men...det man inte vet... :P