onsdag 3 december 2008

Vågar ni laga en maträtt som jag tipsat om..?

Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara rätt knepigt ibland att komma på vad man ska äta till middag. Därför tänker jag dela med mig av den relativt lätta, och jävligt goda maten jag åt för bara en stund sen - och samtidigt får jag passa på att leka mästerkock...
Middagen bestod av panerad torskfilé med kokt potatis och en godsallad. Jag vill dock uppmana dig som vill göra den här middagen att använda sig av en annan fisksort som inte är rödlistad. Anledningen till att jag lagade torsk är att pappa var i Norge i somras och fiskade upp den (fyfy pappsen!) och jag fick ett antal filéer, och som fattig student tar man liksom emot det man får...

Där var bortförklaringen, här är receptet från eget huvud (mängd beror ju på hur många ni är som ska äta):
Fiskfilé, förslagsvis hoki eller lubb. Jag tror dock att det ska finnas KRAV-märkt torskfilé också, men de två ovanstående är att rekommendera.
Ströbröd
Mjöl
Ägg Kryddor, förslagsvis salt och svart-/citronpeppar

Blanda ihop kryddorna och mjölet och vänd (de tinade) filéerna i blandningen. Doppa sedan filéerna i en skål med ihoprörda ägg och vänd de därefter i ströbrödet till att det är helt täckta. Stek de sedan tills de fått en fin färg, och kom ihåg att använda mycket stekfett eftersom att paneringen suger åt sig mycket av fettet. Voilá, sedan är det klart!

Hur man kokar pären och skär sallad tänker jag inte gå igenom, det får ni ta reda på någon annanstans... Man kan ju även använda en god sås eller pressad citron till, men jag föredrar det hela au natural.

Det var så gott att det blev en till torskfilé av samma storlek när jag ätit upp den på bilden... Mmmm!

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, jag tänkte på de efteråt att jag borde ha skrivit "förutom risifruttin" för att någon skulle påpeka de. Men jo jag vet att de är typ bara socker i den, men allt annat var ju bra :D Hoppas allt är fint med dig!

Anonym sa...

ps. Stek på lägre värme än Anna gjort! HAHA