fredag 21 november 2008

Dagens rättegång

Jag hoppas inte att ni tror att jag har legat på latsidan idag bara för att jag har varit "ledig". Jag var nämligen uppe halv åtta imorse, och före nio var jag på plats på tingsrätten. Anledningen var att vi har fått en uppgift i kursen "medier i samhället" att gå på en rättegång, och jag passade på idag när det var en gällande de två rånen som har varit i Lycksele. Roligt (och snällt!) nog fick jag med mig VD och Tina. VD tjatade jag lite lätt på igår att följa, men Tina blev eld och lågor när jag bara nämnde det för henne igår på funken... Man kan väl kanske säga att hon är lika nyfiken som mig?

Jag tänker i alla fall inte berätta så mycket om vad som sas; det får ni väl läsa i tidningen sen (eller i mitt referat som kommer senare). Däremot måste jag bara påpeka en sak som störde mig nu när jag skulle gå därifrån. En mamma till en av de åtalade frågade sin sons försvarare om det var tillåtet att föra anteckningar i tingssalen (som jag och en reporter från Sveriges radio gjorde). Var på försvararen svarade (haha, ordvits!) "ja, men man får ju inte publicera det i en tidning."
Hallå herr försvarare, sov du dig igenom lektionerna om Sveriges grundlag? Om så är fallet kan jag upplysa om att det finns något i Sverige som kallas tryckfrihet som gör att man får göra namnpubliceringar i tidningar. Om det är pressetiskt riktigt är ju en annan femma, jag skulle i alla fall inte göra det eftersom att de åtalade var så unga.
Men håll med om att det vore konstigt om det var förbjudet med namnpubliceringar i tidningar och dylikt, när ändå vem som helst får gå på rättegångarna och se vilka de åtalade är?

Nu ska jag gå till jobbet i mina blöta arbetsbyxor som älsklingen tvättade åt mig imorse... Ha en trevlig fredagkväll!

Inga kommentarer: