tisdag 25 november 2008

Vart ska man lägga näsan om inte i blöt?

En grej som förbryllar mig ute i bloggvärlden är det skribenter som direkt eller indirekt säger till sina läsare att sköta dig själv och skita i andra. Visst, jag kan absolut förstå dem som ogillar folk som lägger näsan i blöt. Men är verkligen en blogg lämplig för dessa personer? Bloggar är ju i de flesta fall en ocean av information om sig själv, och kommentatorfältet som ofta finns ju just till för att läsare ska kunna kommentera. Därför går inte riktigt ekvationen ihop för mig med bloggare som öppenhjärtat berättar om sig själv och sina senaste bravader och att samtidigt ha inställningen att folk och fä ska ge fan i att lägga sig i.

Själv älskar jag hela bloggosfären, att få veta vad andra gör, tycker och ibland även tänker. Jag är verkligen nyfikenstrut nummer ett som vill veta allt. Därför blev jag även glad när just nyfikenhet var rankad som en av de viktigaste egenskaperna för en journalist, i boken Så arbetar en journalist. Det plus att jag älskar att skriva borde ju göra att arbetet passar mig som chokladsås till glass.
Jag har redan upptäckt hur bra det går att få utlopp för sin nyfikenhet genom journalistiken. Tänk er bara scenariot att jag vill veta något och ringer upp en person med en av följande ingångar:
A) Ja hej, jag heter Anna Bergman och pluggar journalistik...
alternativt
B) Ja hej, jag heter Anna Bergman och jag är en nyfiken jävel...

Jag är inte riktigt säker, men jag tror att alternativ A) är en bättre öppning för att få ställa en fråga och sedan få svar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nyfikenstrut nummer ett? Jag tror jag platsar där. Jag har en anonym användare på Apberget, kollar ofta igenom alla i Lyckseles dagböcker & gästböcker för att se vad som hänt på senaste, läser otroligt många bloggar (eller ja, det är väl itne så många från Lse som har bloggar men de som finns) för att hålla mig uppdaterad, så fort det händer nåt ska jag veta vem som gjort vad, detaljer detaljer detaljer....... jag är fan den mest nyfikna som finns!! Och vilken tur då att Flashback också finns så man kan få veta på smaskiga nyheter om kändisar av alla de slag. Å,det är verkligen heaven! hahaa