fredag 3 oktober 2008

En härlig fredag!

Mm, jag sitter bara här inne och myser för tillfället. Solen har återvänt och det är riktigt härligt och fint att vara ute. Men nog om vädret, sånt blir ju tråkigt i längden.

Vi har haft en föreläsning idag, som skönt nog inte började förrän klockan 11 - vilket innebar sovmorgon! Jag vaknade dock halvt panikslagen i morse och var säker på att jag klockan hade ringt, att jag stängt av den och försovit mig... Men en snabb titt på klockan visade att den bara var halv åtta och att jag kunde sova ett tag till!

Dagens föreläsare var Malin Öhrlund, som är sportchef på Norrbottens-Kuriren. Hon var väldigt bra på att berätta och vi fick skratta flera gånger åt hennes historier. Dessutom har hon skrivit en hel del intressanta saker. T.ex. var det hon som avslöjade Zlatan och Helena Segers förhållande när hon jobbade på Expressen (eller var det Aftonbladet..?). Okej, själva nyhetsvärdet var väl sådär, men just berättelsen om skammen hon kände för att skriva om det som sportjournalist var rolig att lyssna till. Det mest intessanta var dock att hon var en av de journalister som avslöjade Obolaffären, en upptäckt som hon belönades med Guldspaden för (ett pris som delas ut av Föreningen Grävande Journalister till svenska journalister som avslöjat något nytt och stort, för er som inte vet). Jag vet inte vilken sten jag har legat gömd under de senaste åren, men jag har helt missat Obolaffären så det var intressant att höra om den och hur de på Kuriren arbetade för att få fram den i ljuset.

Efter föreläsningen gick jag hemmåt med sällskap av Jonas, som skulle in till stan. Vi hade ett trevligt samtal i solen, en såndär liten sak som kan höja värdet på dan!

Jag svängde sedan förbi Ica för att inhandla lite till middagen, och jag passade på att köpa en påse kanelbullar. Till skillnad från förra året tänker jag inte missa "Kanelbullensdag" som är i morgon. Är det någon dag man ska käka bullar tills det sprutar smulor ur öronen är det väl då? Jag har föresten redan tjuvsmakat - och ja, jag kommer att njuta imorrn :) Med från Ica slank även "Klick" och "Expressen Fredag". Jag hävdar alltid att jag inte läser skvallertidningar, men egentligen är väl det precis vad de två bilagorna är? Men jag får väl skylla på att jag köper de för modesidorna - för en guldpeng styck får man ju lite mer lättillgängligare mode än man får av t.ex. Elle eller Damernas Värld. Sen att man råkar få veta vilka kändisar som ligger med varandra, och vilka som har brutit upp får man ju på köpet...

Få saker går upp emot en kaffekopp (eller tre), en bulle (eller två) och lite lättsam läsning på en fredagseftermiddag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mysigt värre! Ha en bra helg & ät inte för många kanelbullar:-)