måndag 13 oktober 2008

Popkonst och genusdebatt

Nu är jag mycket gladare än för några timmar sedan, då befann jag mig i något sorts tillstånd av måndagsdepp... Kanske beror den återfunna glädjen på att magen har fått sitt och tvn funkar igen. Jag fick skruva i sär fanskapet och sen skruva ihop den igen men sen funkade den galant!

... Det sista var såklart ett skämt. Teknisk eller händig kommer jag aldrig att bli. Felet låg bara i att det av någon outgrundlig anledning var dålig sändning, men det gick alltså till sig. Så jag fick se mitt älskade I ditt ansikte, där höjdpunkten infann sig när Betnér skulle köra stand-up för femåringar. De var så himla gulliga, kvällens stora behållning definitivt! Sen zappade jag över till SVT där de visade David LaChapelle-dokumentären i repris. Fan vad jag är faschinerad av den mannen och hans verk! Jag klurar på om jag kanske kan skriva en artikel om han i ett Frankfurtskole-/Culture Studiesperspektiv till MKV'n. Får se om det är möjligt att genomföra.

På tal om MKV hade vi en synnerligen intressant föreläsning i dag om genus. Eller, själva föreläsningen sög ärligt talat eftersom att hon som snackade om det i princip bara namedroppade genusförfattare och deras åsikter. Men efter lunch analyserade vi medietexter utifrån just ett genusperspektiv och det blev en het debatt rörande herrtidningar såsom Slitz och Moore. Överraskande nog var majoriteten av killarna emot - ja, till och med hatade någon - dessa tidsskrifter.

Själv kan jag förstå kritiken utifrån jämnställdhetsdebatten och könens framställning i medier. Men samtidigt måste jag säga att jag gillar Moore, kanske inte utifrån kvinnorollen de presenterar men däremot deras irnosierande och humoristiska språk. Jag skulle lätt kunna köpa en Mooretidning i stället för t.ex. Veckorevyn om det var underhållande läsning jag var ute efter!

LaChapelle för den italienska kaffeföretaget Lavazza. Det var roligt att få se "bakom kulisserna" från fotograferingen i dokumentären.

Inga kommentarer: