torsdag 11 september 2008

Idol på lokal nivå

Jag sitter och ser Idol, är riktigt roligt att se audition från mina nuvarande "hemtrakter" - Luleå ligger ju bara fem mil härifrån! Det var också lite kul att Laila Bagge sa "Lule" och skippade det där "ååh":et i slutet som oinvigda ofta lägger på.

En sak som jag dock stör mig på är den stereotyp som alltid framhävs så fort norrlänningar är med på tv. De visar upp hängivna lastbilschafförer, har en språkkurs om hur man uttalar "schuu" o.s.v. Självklart är många av oss här upp sånna (jag säger också "schuu" ibland och har en pappa som är "trucker"), men jag kan ändå sitta och reta mig på sånna detaljer. Tur i alla fall att de inte textade vad folk sa, som jag såg att de gjorde en gång på riksnyheterna när de hade ett inslag härifrån Pite.

Roligt föresten att en Lyckselebo gick vidare! Jag ska vara lokalpatriot och rösta på Soledad hela hösten :)

Inga kommentarer: